18/10/12

Scozie: firmât l’acuardi sul referendum pe indipendence

Ai 15 di Otubar il prin ministri britanic David Cameron e chel scozês Alex Salmond a àn firmât l’acuardi che al fisse lis liniis di fonde pe celebrazion dal referendum su la indipendence de Scozie. Si trate di un acuardi che al è rivât ancje in gracie dal lavôr di mediazion fat dal segretari di stât pe Scozie Michael Moore e dal prin ministri vicjari scozês Nicola Sturgeon. In mert ae date, il vôt si tignarà intal Autun dal 2014 ancje se e mancje ancjemò une indicazion plui precise. Il percors par davuelzi il referendum al sarà chel di un trasferiment limitât di podês al guvier scozês fat ad hoc par cheste finalitât dal moment che la responsabilitâts su lis materiis di nivel costituzionâl i spietarès al guvier britanic. Cun di plui, in cambi di une domande secje sul sì o no pe indipendence (il guvier scozês sul imprin al proponeve ancje une seconde domande sul aument des competencis pal Parlament de Scozie), il guvier britanic al à acetât che al vôt a partecipin ancje i fantats di 16 e di 17 agns cemût che al domandave il SNP. L’acuardi al previôt ancje che, di là di chel che al sarà il risultât dal referendum, i doi guviers a lavoraran adun in maniere costrutive intal rispiet dai interès dai scozês.
Font: BBC, 15/10/12

Paîs Basc: puarte vierte a Parîs pe coletivitât teritoriâl basche

Ai 11 di Otubar une delegazion di rapresentants istituzionâi di Ipar Euskal Herria, o sei il Paîs Basc setentrionâl, si son cjatâts cu la ministre francese Marylise Lebranchu par proponi in maniere uficiâl la creazion di une “coletivitât teritoriâl” par cheste regjon che in dì di vuê no à nissune organizazion aministrative unitarie. Ae fin dal incuintri l’unic element là che ducj i delegâts bascs a somein concuardâ al è che a Parîs il progjet di riforme aministrative al à cjatât une puarte vierte. Pai delegâts di aree socialiste la propueste e gjoldarès dal bon acet dal guvier francês, ma par chei di aree centriste intant dal incuintri no si à vût nissun impegn concret. Chel istès, la disponibilitât de ministre e rapresente za un pas indenant. La nassite di un sogjet aministratîf che al meti adun ducj i teritoris bascs che a fasin part dal stât francês e à cjatât la poie no dome de maiorance dai aministratôrs locâi, ma ancje des categoriis economichis dal teritori.
Font: Gara, 12/10/12

Stât spagnûl: miârs di students nazionalitaris in place

Cualchi disine di miârs di students a àn partecipât ai 11 di Otubar ae zornade di mobilitazion proclamade di diviers coletîfs nazionalitaris dal stât spagnûl. Intal Paîs Basc si calcole che aes diviersis manifestazions a vedin partecipât plui o mancul 16 mil tra students universitaris e des superiôrs; a Barcelone la proteste e à puartât in place uns 5 mil students, soredut universitaris. Al siopar a àn po partecipât miârs di students intal rest dai Paîs Catalans, in Galizie, intes Asturiis, e ancje intal Aragon, in Andalusie, intes Canariis, in Castilie e in Cantabrie. La proteste e contestave massime trê elements: la precarizazion de educazion; l’aument des tassis universitariis; e i tentatîfs di spagnolizâ i percors educatîfs intes comunitâts autonomis cun lenghe proprie. Intal Paîs Basc la polizie e je intervignude in plui di une ocasion cuintri dai students cun cjariis e cu la identificazion dai partecipants.
Font: Gara, 12/10/12

Paîs Catalans: ofensive spagnoliste cuintri dal indipendentisim

Dopo de manifestazion a pro de indipendence, che ai 11 di Setembar e à puartât intes stradis di Barcelone un milion e mieç di personis, e dal impegn dal Parlament catalan par celebrâ un referendum su la indipendence te legjislature che si vierzarà dopo des elezions di Novembar, e va dilunc a cressi la pression spagnoliste, massime de bande dai rapresentants dal PP.

Paîs Catalans: nazionalitaris valenzians in place pai 9 di Otubar

In ocasion de fieste rivendicative dai 9 di Otubar che si celebre ogni an intal Paîs Valenzian, 7/8 mil personis a àn sfilât pes stradis di València par rivendicâ prin di dut i dirits linguistics, ma cence dismenteâ chês altris problematichis nazionâls e economichis. I manifestants a àn contestât lis politichis puartadis indenant dal guvier valenzian e tra chestis ancje il decret gnûf sul “plurilinguisim” par vie che al va a penalizâ la presince dal catalan inte scuele. Lis organizazions politichis de çampe indipendentiste (ERPV, PSAN, SI, MDT) a àn po rilançât la idee di une unitât aministrative catalane indipendente, ancje su la onde di ce che al è daûr a sucedi in Catalogne.
Font: VilaWeb, 10/10/12

France: lenghis minorizadis e progjets di decentrament

Inte suaze dal dibatiment sul decentrament e su la riforme teritoriâl dal stât francês a jentrin ancje lis lenghis minorizadis. A puartâ la cuistion su la taule e je la Comission su lis lenghis e lis culturis regjonâls de Associazion des Regjons de France che e à presentât aes istituzions statâls un document uficiâl su chest teme. Intal test si rivendiche la centralitât des Regjons intes politichis linguistichis, ma si invide il stât centrâl a fâ la sô part, a tacâ de ratifiche de Cjarte europeane des lenghis regjonâls o minoritariis e de aprovazion di une leç cuadri pal ricognossiment des lenghis minorizadis. Sul front de educazion si propon un regjim condividût di intervent jenfri stât e regjons, cul prin a ocupâsi di formazion e reclutament dai insegnants e lis secondis a coordenâ la gjestion dal insegnament sul teritori. La Comission e propon po di svilupâ i uficis pes lenghis là che no son o infuartî chei che za a esistin come intal câs alsazian, breton e basc. Si invide po il guvier francês a svilupâ un servizi public audiovisîf ancje pes lenghis minorizadis feveladis intal stât francês.
Font: Régions et Peuples Solidaires, 09/10/12

Norvegje: agression di stamp raziâl cuintri di une sami

Une des pagjinis neris inte storie de Scandinavie e je chê de discriminazion e fintremai de violence di stamp raziâl cuintri dai Sami, che e à viodût la sô spice plui alte in Svezie inte prime metât dal Nûfcent. Magari cussì no, i episodis di discriminazion e di violence cuintri dai Sami no son ancjemò sparîts dal dut. L’ultin episodi denunciât si lu à vût sul prin tacâ di Otubar inte citât di Trondheim, in Norvegje, là che un trop di zovins al à atacât une fantate sami par vie de sô partignince etniche e de sô maniere di fevelâ.
Font: Galdu, 08/10/12

Paîs Basc: e cres la informazion televisive par euskara

Cui 8 di Otubar su cinc televisions privadis de Gipuzkoa e je tacade la emission di “Gurean gaur” (Vuê tra di nô), un gnûf telegjornâl dut in lenghe basche. Il notiziari cuotidian al dure miezore e al è svilupât su trê moments: un pes gnovis dal dì; un cuntun aprofondiment suntune tematiche specifiche; e un altri cuntune interviste a di un personaç de culture, de politiche o de societât. Il progjet, che al è poiât de aministrazion provinciâl cuntun contribût anuâl di 207 mil euros, al à chê di slargjâ la presince dal euskara intes televisions locâls e di proponi une concorince costrutive ae radiotelevision publiche basche (ETB).
Font: ABC, 05/10/12

Gales: galês parificât al inglês te Assemblee Nazionâl

La Assemblee Nazionâl dal Gales e à fate buine une leç che e met sul stes plan galês e inglês tant che lenghis uficiâls di cheste istituzion. Cun chest proviodiment si garantìs a ducj la pussibilitât di doprâ là lenghe che a àn miôr intant dai procediments de Assemblee, e si metin jù lis liniis di indreçament par ufrî al public servizis bilengâi. La gnove leç e je stade judicade un pas indenant de bande de Cymdeithas yr Iaith Gymraeg (Societât pe Lenghe Galese); la organizazion, che di 50 agns e je in prime linie inte bataie pai dirits linguistics, e lamente però il fat che a sedin stâts boçâts chei emendaments che a varessin puartât a di une paritât tra lis dôs lenghis no dome teoriche, ma ancje pratiche. Chel istès la leç e podarès jessi impugnade denant de cort supreme de bande dal Ufici ministeriâl pal Gales che al acuse la Assemblee galese di jessi intervignude suntun cjamp che nol è di sô competence, o sei chel de lenghe inglese. I uficis legâi de istituzion galese a disin però che l’intervent al è centrât sul galês, e duncje di competence de Assemblee, e che i riferiments al inglês a son dome incidentâi.
Font: BBC, 03-04 e 10/10/12

Europe centrâl: mobilitazion des minorancis ongjaresis

Lis problematichis che a tocjin lis comunitâts ongjaresis presintis in diviers stâts europeans a son stadis al centri di un incuintri tra il comissari pes minorancis nazionâls de OSCE, Knut Vollebaek, e la segretarie di stât vicjarie ongjarese, Zsuzsanna Repas. Par chel che al rivuarde la Romanie, une des cuistions plui cjaldis e reste chê dal ûs dal ongjarês inte facoltât di medisine de universitât di Marosvásárhely / Târgu Mureş. Pe Serbie, invezit, la atenzion si è centrade su la riduzion dal nivel di autonomie de Voivodine e dal Consei Nazionâl dai Ongjarês di cheste provincie. In Ucraine si cjale massime ae metude in vore de gnove leç su lis lenghis. I emendaments su la leç sui dirits des minorancis e su chê pe citadinance, intune cul declassament de universitât di Komárom / Komárno, a son invezit i temis che a preocupin di plui pe comunitât ongjarese de Slovachie.

Galizie: galizian vantaç ancje pes impresis che a espuartin

Il galizian, clâf pai tiei cumierçs cul mont. Al è chest il sproc sielzût de aministrazion regjonâl de Galizie e de Federazion galiziane dai distrets imprenditoriâi par une campagne che si propon di sburtâ l’ûs de lenghe galiziane tra lis impresis che a lavorin cul forest. Par vie de sô vicinance cul portughês, la cognossince e l’ûs dal galizian a ufrissin un vantaç competitîf cuant che si lavore su marcjâts tant che chel brasilian o chel angolan che a son in cressite. Intal 2011 i paîs di lenghe portughese a rapresentavin za il 20% dai 12 mil milions di euros di espuartazions des impresis de Galizie, ma ancje cul jutori de lenghe la presince su chescj marcjâts e podarès cressi ancjemò di plui.
Font: Xunta de Galicia, 03/10/12

Paîs Basc: euskara prime lenghe pe comunicazion de Gipuzkoa

La aministrazion provinciâl de Gipuzkoa, aministrade cumò de çampe indipendentiste basche (Bildu), e à presentât al public lis gnovis misuris par sburtâ l’ûs dal euskara intes istituzions e intai rapuarts cul public. Prin di dut, il guvier provinciâl al à fat savê che di cumò indenant lis declarazions fatis dai siei rapresentants intant des conferencis stampe a saran dome par basc, ancje se e sarà garantide une traduzion simultanie e i comunicâts stampe a saran bilengâi. Dentri de fin de legjislature, invezit, si ponte a meti a disposizion dai citadins ducj i servizis provinciâi par euskara, lenghe che e je za stade sielzude tant che strument di comunicazion esclusîf cu la aministrazion provinciâl di cuasi 50 mil personis e di passe 600 aziendis. Par podê lavorâ cu la Provincie, lis aziendis che a dan servizis al public a varan di garantî la capacitât di doprâ la lenghe basche cui citadins e intai materiâi indreçâts al public. Par chel che al rivuarde invezit i uficis provinciâi, si è daûr a svilupâ dai plans linguistics e dai intervents di sensibilizazion par che l’euskara al deventi la prime lenghe di comunicazion. O ricuardìn che, in dì di vuê, la Gipuzkoa e je la provincie basche là che la lenghe proprie e je plui fevelade.
Font: Gara, 02/10/12

Kurdistan: la lenghe curde tant che materie opzionâl in Turchie

Il ministeri turc pe educazion al à comunicât i dâts su la sielte des materiis opzionâls intes classis dal secont cicli des primariis. Tra lis novitâts di chest an scolastic si vevin il studi dal Coran, il studi su la vite dal profete Maomet, il studi di lenghis forestis e ancje chel de lenghe curde. Cheste ultime materie e je stade sielzude di 21 mil fruts. Di là des adesions però, par che l’insegnament al vegni fat pardabon, al covente che si vedi la domande di almancul dîs fruts par classe e che a sedin professôrs in stât di insegnâ cheste materie. Chest al vûl dî che la pussibilitât di insegnâ o mancul in lenghe curde no sarà garantide, ma e sarà a discrezion dai dirigjents scolastics.
Font: Diario Vasco, 24/09/12