12/12/09

SPECIÂL Kurdistan: la cort costituzionâl turche e à metût fûr leç il DTP


La cort costituzionâl turche e à decidût di meti fûr leç il Partît de Societât Democratiche (DTP, Demokratik Toplum Partisi), il moviment di riferiment de comunitât curde che e vîf intal stât turc. La decision – al à spiegât il president dal tribunâl, Hasim Kilic – e je stade cjapade parcè che il DTP al sarès deventât “un pont di riferiment pes ativitâts cuintri de integritât dal paîs” par vie dai siei leams cul PKK (il Partît dai Lavoradôrs dal Kurdistan, che za di agns al è fûr leç).

Il DTP, che intes ultimis elezions al veve otignût doi milions e mieç di vôts, al conte 21 rapresentants intal Parlament turc e, intant des elezions aministrativis dai 29 di Març, al à vinçût in cuasi un centenâr di comuns de regjon curde.

La sentence e previôt ancje che 37 dai dirigjents dal Partît de Societât Democratiche, a tacâ dal so president Ahmet Türk, no podaran davuelzi nissune ativitât politiche pai prossims cinc agns. Il tribunâl costituzionâl al à ancje ordenât il secuestri di ducj i conts bancjaris dal moviment.

I deputâts dal DTP a àn decidût di bandonâ il Parlament turc dal moment che, denant di cheste sentence, nol à plui nissun valôr restâ alì. Cun di plui, ta cheste maniere, a varessin di davuelzisi gnovis elezions intes circoscrizions là che a jerin stâts elets.

Nol è tant che il DTP al veve fat indenant une propueste par risolvi in maniere pacifiche il conflit che di agns al met cuintri Turchie e Kurdistan. Une propueste che e previodeve une autogjestion de aree curde, ma cence rivâ ae indipendence. “Il nestri obietîf al è risolvi il conflit – al à dite il president dal DTP – e par trop che nus impedissin di fâ politiche o larìn dilunc cu la nestre lote democratiche”. In mert ai rapuarts cul PKK, i rapresentants curdis a àn spiegât che il PKK nol rapresente la cause dal conflit, ma une sô consecuence e che no si pues lassâlu fûr dal procès pe soluzion democratiche dal conflit.

Prime dal DTP, la cort costituzionâl turche e veve za metût fûr leç altris cuatri partîts curdis (HEP, DEP, OZDEP, e HADEP), intant che un altri al veve sielzût di disfâsi par vie dai proviodiments judiziaris metûts in at cuintri di lui.

Denant de decision dal tribunâl costituzionâl turc, la presidence svedese de Union Europeane e à pandût la sô preocupazion pal episodi e e à fat savê che e intint stâi daûr ae situazion de Turchie. Intant intes citâts dal Kurdistan a son sclopâts scuintris tra manifestants e polizie. I moments di tension plui alte si ju à vûts a Hakkari, Van e Diyarbakir.

Ancje dai rapresentants de diaspore curde intal stât talian si à jevât l’apel ae opinion publiche europeane “par che no lassi di bessôl il popul dal Kurdistan e par che e fasi sintî la sô vôs par sburtâ la Turchie a rispietâ lis minorancis”.

Font: UIKI, 11/12/09; Gara, 12/12/09; Reuters 12/12/09


09/12/09

Paîs Basc: e va dilunc a cressi la repression cuintri de çampe indipendentiste


La ultime operazion di polizie ordenade dal judiç Fernando Grande-Marlaska e à colpît passe une trentine di zovins indipendentiscj bascs. La acuse cuintri di lôr e je chê di jessi membris di Segi, la organizazion zovanîl de çampe indipendentiste basche, che e je stade metude fûr leç intal stât spagnûl compagn di dutis lis associazions leadis ae ezkerra abertzale. Cun cheste ultime ondade di arescj, si rive a di un totâl di passe 760 presonîrs bascs, ven a dî la cifre plui alte mai vude daspò de muart di Franco. Cun di fat, par cjatâ un numar cussì grues di bascs impresonâts si à di tornâ indaûr fin al 1969 cu la proclamazion dal stât di ecezion. In dì di vuê, a son 165 i bascs che si cjatin intes presons francesis e cuasi 600 chei dispierdûts intes presons dal stât spagnûl. Ancje diviers dai zovins arestâts ta cheste ultime ondade repressive a àn denunciât di vê patît torturis intant dal periodi di incomunicazion.

Font: Gara, 01/11/09 e 24-30/11/09


Friûl: Mostre dal Cine riferiment pes nazions cence stât de Europe


Regjiscj e produtôrs presints ae prime edizion de Mostre dal Cine, che si è tignude a Udin dai 25 ai 28 di Novembar, a àn pandût il lôr entusiasim pe iniziative e le àn calcolade tant che une ocasion impuartante pal cine des nazions europeanis cence stât, massime par inviâ une relazion continuative tra autôrs, realtâts produtivis e distributivis di chestis comunitâts di maniere di fâ sintî di plui il lôr pês a nivel european. I ospits a àn domandât che la Mostre dal Cine di Udin e deventi un pont di riferiment fis pes cinematografiis europeanis che a doprin lis lenghis des nazions cence stât. I regjiscj e i produtôrs che a vignivin de Galizie, dal Paîs Basc, de Catalogne, de Ocitanie, dal Gales e de Bretagne, si son cjatâts cui organizadôrs dal festival ancje par discuti su lis problematichis leadis ae produzion, al jutori economic e ae difusion dai lôr films: plui indenant i ponts di fonde di cheste discussion a saran metûts adun intun document. Tra lis altris, si domande une atenzion e une poie plui grande pal cine intes lenghis minorizadis de bande dai diviers stâts e de Union Europeane. In ocasion dal festival al è ancje vignût fûr il numar 8 de riviste di cine par furlan “Segnâi di lûs” publicât dal CEC.

Font: CEC, 01/02/09


Vojvodine: fat bon dal Parlament serp il Statût gnûf


Ai 30 di Novembar, il Parlament serp al à fat bon cuntun vôt trasversâl il gnûf Statût di autonomie de Vojvodine. Par jentrâ in vore, il test al varà cumò di jessi fat bon ancje de assemblee di cheste regjon e publicât po su la gazete uficiâl. Se no si varan sorpresis, duncje, il percors istituzionâl al varès di sierâsi tor de metât di Dicembar. Il Statût gnûf al ricognòs plui autonomie ae regjon ancje se no dute chê che a domandavin i partîts regjonaliscj e i rapresentants de comunitât ongjarese, che e rapresente la minorance principâl de Vojvodine. Pal president de Assemblee regjonâl, Sandor Egeresi, ancje lui membri de minorance ongjarese, cun chest Statût la Vojvodine e podarà difindi miôr la sô identitât, svilupâ miôr lis sôs capacitâts economichis e integrâsi miôr inte suaze europeane.

Font: Balkan Insight, 01/12/09; Món Divers, 01/12/09; B92, 30/11/09


Galizie: campagne pes etichetis par galizian


Il grup Foro Peinador al à inviât une gnove campagne par sburtâ l’ûs dal galizian intes etichetis dai prodots vinicui de Galizie. In dì di vuê, 170 des 430 impresis dal setôr a etichetin i lôr prodots par galizian, ma al somee che la identificazion dal prodot cul so teritori e cjapi za dentri l’80% de produzion vitivinicule de Galizie. La campagne inviade e à chê di fâ cressi inmò di plui la presince de lenghe proprie ta chest setôr. Intun marcjât simpri plui globâl, al spieghe Foro Peinador, marcâ la muse di un paîs cul so segnâl di identitât plui carateristic, ven a dî la lenghe, al è un element di grande impuartance. Cun di plui, par dâi plui fuarce ae campagne, si invidin organizazions e citadins a sielzi chei prodots che a àn lis etichetis par galizian.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 01/12/09


Scozie: Salmond al rilance il percors pe indipendence


Ai 30 di Novembar, zornade nazionâl scozese, il prin ministri scozês Alex Salmond (SNP) al à presentât il document “Your Scotland, Your Voice” (La tô Scozie, la tô vôs). Si trate di une sorte di libri blanc, che al diven di doi agns di confront e dibatiment cui citadins scozês, là che si fronte in detai lis pussibilitâts ufiertis di une Scozie indipendente e il percors par rivâi. Intal document, dut câs, si confrontin ancje chês altris ipotesis che a son su la taule, ven a dî une devoluzion cuasi totâl dai podês cun capacitât fiscâl plene, la propueste di aument de autonomie fate indenant dai partîts unioniscj (Laburiscj, Liberâi Democratics e Conservadôrs) par mieç de cussì clamade Comission Calman, o il status quo. Salmond al à ancje fat savê che, dentri di Zenâr, e sarà presentade intal Parlament scozês la propueste di leç par imbastî un referendum su la indipendence. Il rapresentant dal SNP, dut câs, al à ancje fat savê che il cuesît referendari al podarès jessi modificât se lis oposizions a domandaran di meti dentri ancje une tierce opzion che e previodi un aument des competencis trasferidis di Londre ae Scozie. Par cumò, dut câs, SNP e Verts a son i unics a poiâ il progjet dal referendum e no àn avonde deputâts in Parlament par fâ passâ la leç. Lis ultimis inchiestis, invezit, a mostrin che il 75% dai scozês al domande di jessi sintût su chest argoment par mieç di un referendum.

Font: SNP, 27/11/09; BBC, 25-30/11/09; Gara, 01/12/09 e 30/11/09


Irlande: i vantaçs economics puartâts dal gaelic


Ogni an, la lenghe irlandese e puarte un vuadagn sui 136 milions di euros pe economie de citât di Gaillimh / Galway e de sô contee. Cun di plui, simpri inta chel teritori, il gaelic al da di vore a passe 5 mil personis. Sintût in proposit, plui dal 90% dai imprenditôrs di Gaillimh / Galway al crôt che la lenghe irlandese e sedi une ocasion uniche par promovi la muse e la identitât culturâl de citât. A son chescj, in struc, i dâts principâi di un studi sui beneficis economics che il gaelic al puarte ae citât e ae contee di Gaillimh / Galway che al è stât presentât ai 27 di Novembar. Se si cjale plui in detai la ricercje si pues viodi che intal setôr turistic i vuadagns leâts al gaelic a son sui 40 milions di euros al an, intant che pes produzions audiovisivis si fevele di passe 24 milions. Dut câs, se si cjale al zîr di bêçs che il gaelic al rive a movi in maniere indirete intal teritori, lis cifris a son inmò plui altis. Cun di plui, i investiments che il guvier al à fat pe lenghe ta chest teritori a àn puartât a incressi lis infrastruturis, a miorâ il tiessût sociâl e culturâl, e a infuartî la cualitât de economie locâl.

Font: Gaelport, 27/11/09


Galizie: l’EBLUL al critiche la politiche linguistiche de Xunta


I intervents metûts in vore cuintri de lenghe galiziane dal mês di Avrîl incà a van cuintri dai tratâts internazionâi sui dirits linguistics sotscrits dal stât spagnûl. A dîlu al è l’Ufici european pes lenghis mancul pandudis (EBLUL), ent consultîf dal Parlament european, dal Consei de Europe e de ONU in materie di dirits linguistics. Cun di fat, al spieghe l’Ufici, il guvier galizian (Xunta) in plui di no tignî in nissun cont il rapuart dal comitât di esperts dal Consei de Europe che lu sburtave a meti in vore ad in plen la Cjarte europeane pes lenghis regjonâls o minoritariis, al à ancje pidimentât cierts intervents a pro de lenghe che za a jerin. L’EBLUL, duncje, al invide la Xunta a cambiâ ande se no vûl jessi denunciade denant des autoritâts europeanis. L’assessôr galizian pe culture, Roberto Varela, al à dite che l’intervent dal EBLUL nol è tant impuartant e che la politiche linguistiche de Xunta no je masse divierse di chê dai guviers di prime e che, duncje, no si pense di cambiâle.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 27-28/11/09


Rom: cumò i tocje ae Slovachie domandâ scuse pe sterilizazions sfuarçadis


Il guvier cec al à dât fûr che al è pôc un comunicât uficiâl là che al domande scuse pe sterilizazion sfuarçade che par agns e je stade metude in vore su lis feminis de comunitât rom e al sigure che in avignî nol sucedarà plui. Cun di fat, a cjaval tra i agns ’70 e i agns ’90, il guvier cecoslovac al veve inviât une politiche di sterilizazion sfuarçade su lis feminis rom. Cumò lis organizazions pai dirits dai rom a domandin un at similâr ancje al guvier slovac e lu invidin a investigâ sui câs capitâts intal so teritori. Cun di fat, si à di zontâ che ancje intai ultins agns si àn vudis denunciis di sterilizazion sfuarçade.

Font: Galdu, 27/11/09


Gales: militant pe lenghe impresonât


Ai 25 di Novembar Osian Jones al è stât condanât a di un mês di preson par vie de sô partecipazion ae campagne par che ancje i servizis dai grancj grups comerciâi a sedin ufierts ancje par galês. La campagne, inmaneade de Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, e previodeve pichets denant des filiâls dai grups che a mostravin compuartaments discriminatoris pe lenghe galese, ma ancje di picjâ manifescj e di fâs scritis su lis lôr vetrinis. Propit cheste sorte di campagnis, intai agns stâts, e veve contribuît a svilupâ politichis linguistichis simpri plui fuartis a pro dal galês.

Font: Cymdeithas, 25/11/09


Paîs Catalans: associazions valenzianis pal catalan te funzion publiche


La gnove leç su la funzion publiche in discussion intal Parlament de Comunitât Valenziane e à di previodi che cui che al vûl fâ il funzionari public al vedi une cognossince suficiente dal valenzian (catalan fevelât intal Paîs Valenzian). A domandâlu a son passe 70 tra associazions, sindacâts e partîts politics atîfs ta cheste comunitât. Il manifest pe cognossince dal valenzian pai funzionaris publics al è stât presentât in maniere uficiâl ai 23 di Novembar. In dì di vuê, di fat, la leç no proviôt nissun oblic dal pont di viste linguistic e al somee che dome l’1,2% dai funzionaris publics al vedi une cierte cognossince dal valenzian. Cemût che si à dite, dongje dai partîts nazionalitaris e des associazions pal valenzian, il manifest al è stât sotscrit ancje di diviersis organizazions sindacâls tant che la Intersindical Valenciana, la UGT e lis CCOO.

Font: Món Divers, 24/11/09


07/12/09

SPECIÂL "La çampe indipendentiste e je nassude par vinci"


Chi disot si propon la trascrizion par furlan dal intervent dal ex puartevôs di Batasuna, Arnaldo Otegi, che al è stât trasmetût ancje intant de conference dai 14 di Novembar a Vignesie. Il video dal intervent si pues cjatâlu achì.


Il stât al à inviât une strategjie une vore fine a tacâ de declarazion di Lizarra Garazi. Il stât al jere cussient che dutis lis lûs dal alarm a jerin piadis e che al jere in at un procès popolâr e democratic intal Paîs Basc vuidât, adun cun altris, de çampe indipendentiste, che al domandave un telâr nazionâl e democratic pal paîs. Par chest si veve ponût doi obietîfs: fermâ la çampe indipendentiste par mieç de repression e puartâ il Partît Nazionalist Basc a di un pat cul stât, par fâsi tirâ dentri intal stât, par che si trasformi intune fuarce regjonaliste dentri dal stât spagnûl.
E il stât al à otignût, intune cierte misure, un obietîf che o vin di ricognossi cence pôre o cence amission di sconfite: intant che nô o sin stâts bogns di meti in crisi i lôr progjets istituzionâi, lôr a son stâts bogns di blocâ la dinamiche che e permetarès di creâ un telâr gnûf. Dut câs, in dì di vuê, si à di dî a clâr che cheste e je dome une concuiste parziâl, parcè che dal nestri pont di viste al è plui che clâr che a van dilunc a esisti, intal nestri paîs, condizions obietivis e sogjetivis par un cambiament politic e sociâl.
Achì e va dilunc a esisti une maiorance che e vûl che la sô identitât nazionâl e vegni rispietade; achì e va dilunc a esisti une maiorance popolâr che e vûl che si rispieti il so dirit di decidi; achì e va dilunc a esisti une maiorance popolâr che e vûl un cambiament politic su fondis nazionâls e sociâls. Vuê, la çampe indipendentiste, ancje se e ricognòs che a son dificoltâts obietivis, ancje se e ricognòs che a àn rivât a blocâ almancul in part il procès di liberazion nazionâl, e à di dî a vôs alte che intal Paîs Basc a son lis condizions par un cambiament politic e sociâl. E vuê o volìn dîur ai incuisitôrs dal secul vincjesim-prin, a cui che al vûl sierâ cun mûrs la tiere e il mâr, che, di là di dut, la çampe indipendentiste no je nassude inta chest paîs par resisti e nancje par rispuindi.
O sin nassûts par vinci e o larìn a vinci!
O vin di dâ dongje fuarcis a çampe dal Partît Nazionalist Basc. O vin di meti adun un bloc storic, vuidât de çampe indipendentiste intune cun altris sogjets, di maniere di puartâ fint insom il progjet di liberazion nazionâl. E o vin di fâlu cun calme e cun atenzion, parcè che no si trate di un procès cence contradizions; a ‘nt saran, ma il probleme des contradizions al è di savêlis gjestî. Però, par che il procès al vegni sblocât, inviât e svilupât, al covente meti adun fuarcis. Al covente meti adun fuarcis par cambiâ i rapuarts cul stât. Inta chest paîs, duncje, o vin di dâ dongje fuarcis a çampe dal Partît Nazionalist Basc. E chest al è il secont dai grancj compits che la çampe indipendentiste si à dât, e o tacarìn a fâlu, cundut de repression, cundut dai pidiments che nus metaran su la strade; lu fasarìn cun pazience, cence presse, ma cun pas indenant reâi par creâ un bloc storic di lavoradôrs e lavoradoris, un bloc popolâr che al rivendichi a clâr la indipendence nazionâl dal Paîs Basc. Al è chest il nestri secont grant compit.
Il tierç compit che o vin, al è chel di infuartî lis nestris relazions cu la comunitât internazionâl. O vin simpri dit e vuê o tornìn a dîlu, che la risoluzion dal conflit e à di jessi fate inte suaze de Europe e e à di cjapâ dentri la comunitât internazionâl. Chel chi al è un lavôr che la çampe indipendentiste e à svilupât par agns, che no vin bandonât, che o vin di infuartî tai prossims mês par cirî la complicitât, la poie e il jutori de comunitât internazionâl par cjatâ fûr une soluzion democratiche dal conflit.
E par ultin, si varà di zuiâ la seconde part de partide che cualchidun al à bandonât intune citât de Europe centrâl intal ultin procès di negoziazion.
E si varà di fâlu parcè che no je altre soluzion dal negoziâ. Al è par chest che cuant che il siôr Rubalcaba al dîs: o le finîs o le finîs! No i rispuindìn: o o negoziais o o negoziais! O o negoziais o o negoziais!
O vuei che o sepis che il popul lavoradôr basc, che la classe operarie e i setôrs popolârs di chest paîs, ducj chei che o sin in vore par costruî un procès di liberazion nazionâl e sociâl inta chest paîs, no dismentearìn mai l’esempli che o vês dât, l’impegn che si sês cjapâts sù e l’impegn che o vês metût par cirî une soluzion dialogade e politiche al conflit tra il Paîs Basc e il stât spagnûl. Par nô o sês i miôr e simpri lu sarês!
Compagn dal om che 30 agns indaûr si à presentât denant des Nazions Unidis, la çampe indipendentiste si presente denant dai stâts, denant dal so popul e denant de comunitât internazionâl cuntune rame di ulîf inte man. Che nissun al lassi colâ cheste rame di ulîf!
Vive il Paîs Basc libar!