15/09/09

Paîs Catalans: sucès intal referendum pe indipendence a Arenys de Munt


Domenie ai 13 di Setembar Arenys de Munt al è stât il prin comun catalan a ospitâ un referendum su la indipendence de Catalogne. La partecipazion al vôt e je stade dal 41%, ven a dî plui alte di chê pal referendum su la costituzion europeane e fintremai di chê des elezions europeanis. Il 96% dai citadins che a son lâts a votâ a àn dite di sì ae indipendence. I vôts a pro de indipendence a son stâts di plui di chei che, intal 2006, al veve otignût il gnûf statût di autonomie de Catalogne. La plui part dai partîts catalans al à laudât la iniziative e si à mostrade contente pal risultât. Il vôt al è stât, invezit, judicât inutil dai rapresentants dai partîts spagnoliscj, ven a dî socialiscj (PSC) e popolârs (PP). I organizadôrs e i sostenidôrs dal referendum, intant, a son za che a lavorin par che altris comuns a ledin daûr dal esempli di Arenys de Munt. In dì di vuê, a saressin bielzà uns sessante lis aministrazions locâls interessadis a davuelzi un referendum su la indipendence tal lôr comun.

Font: Vilaweb, 14/09/09


Galizie: primis azions dal grup “Cambia Galicia” a pro de lenghe


Si davuelzarà dai 18 ai 20 di Setembar in diviersis localitâts de regjon di Lugo, in Galizie, la manifestazion “Convers-ando”: la prime iniziative metude in cjamp di “Cambia Galicia”, une organizazion metude in pîts chest Astât cun chê di svilupâ propuestis gnovis par cambiâ i ategjaments negatîfs che une part de societât e à ancjemò tai confronts de lenghe galiziane. Cheste prime iniziative e previôt diviersis cjaminadis là che, plui che imbastî azions di rivendicazion, si ponte a tirâ dongje la int, a favorî il contat tra personis diviersis e a sburtâ l’ûs de lenghe tant che imprest di comunicazion normâl. Chest prin apontament al coventarà ancje par confrontâsi su lis prossimis iniziativis di imbastî.

Font: Vieiros Galiza Hoxe, 11/09/09


Moldova: il gnûf president a pro de union cu la Romanie


In Moldova, daspò de sconfite dai Comuniscj intes ultimis elezions politichis, chei altris partîts (ven a dî Liberâi Democratics, Liberâi, il Partît Democratic, e la Aleance Moldova Nestre) a àn sielzût il liberâl Mihai Ghimpu tant che gnûf president dal Parlament. Ghimpu si à declarât a pro de unificazion tra il so paîs e la Romanie, ancje se al à specificât daurman che si trate dome di une opinion personâl. La vicende, di fat, e je une vore delicade ancje par vie che a restin in pîts cuestions tant che chê dal avignî de regjon autonome de Gagausie e soredut chê de Transnistrie, regjon a maiorance russe che bielzà di agns si è autoproclamade indipendente. Propit il president di chest teritori, Igor Smirnov, al à confermât che no je nissune intenzion di tornâ a meti adun la Transnistrie cu la Moldova.

Font: Món Divers, 09/09/09


Paîs Catalans: campagne popolâr pe ricezion di TV3 intal Paîs Valenzian


Cul sburt de Acció Cultural del País Valencià e je stade presentade la iniziative di leç popolâr batiade “par une television cence frontieris”. I autôrs de iniziative, di fat, a proponin che intes comunitâts autonomis diferentis là che si fevele la stesse lenghe proprie si garantissi par leç la ricezion des emissions radiotelevisivis ta cheste lenghe. Daûr di cheste propueste e je la vicende de television catalane TV3 che par agns si à podût seguî ancje intal Paîs Valenzian in gracie dai trasmetidôrs tirâts sù di associazions ativis ta chê comunitât, ma che za di cualchi timp il guvier valenzian (tes mans dal PP) al è daûr a sierâ. Dut câs, di là dal câs specific de television catalane, la leç e permetarès ancje la ricezion des emissions de radiotelevision basche in Navare e di chê galiziane inte regjon dal Bierzo. Par che la iniziative di leç popolâr e rivi ae atenzion dal Parlament spagnûl e je bisugne di almancul mieç milion di firmis che a varan di jessi cjapadis sù dentri dai 24 di Març di chest an che al ven. La propueste e à za cjatât la poie di partîts politics (tant che Bloc Nacionalista Valencià, Esquerra Unida, Iniciativa del Poble Valencià, Esquerra Republicana e i Verts), sindacâts (tant che lis CCCO, la UGT e la Intersindical), associazions e fintremai di diviersis aministrazions locâls.

Font: Nationalia, 08/09/09; Món Divers, 09/09/09


Irlande: indenant cul procès di disarmament dai lealiscj


Daûr dal ultin rapuart de Comission internazionâl vuidade dal gjenerâl John De Chastelain, che e seguìs il disarmament dai grups armâts inte Irlande dal Nord, la Ulster Defence Association (UDA), la plui grande organizazion paramilitâr lealiste, e à tacât a disarmâsi. Intant di un incuintri tra lis parts, i rapresentants principâi dal grup paramilitâr lealist si son impegnâts a puartâ insom il procès dentri di Fevrâr, cuant che al scjât il tiermin ultin par disarmâsi. L’impegn al rivuarde sei lis cuatri brigadis ativis a Béal Feirste / Belfast, sei chês che a operin tes provinciis di Doire / Derry e di Aontraim / Antrim, e ancje il grup dissident de UDA atîf tal Sud Est di chest ultin teritori. La Comission e à ancje confermât che za cul mês di Jugn si vevin disarmâts altris doi dai grups paramilitârs lealiscj, ven a dî la Ulster Volunteer Force (UVF) e il Red Hand Commando. O ricuardìn ancje che, sul front republican, chest pas al jere stât completât dal IRA ancjemò tal 2005.

Font: Belfast Telegraph, 08/09/09


Romanie: i ongjarês a sburtin par une regjon autonome


La comunitât székely, che e je part de minorance ongjarese che e vîf in Romanie, e va dilunc a domandâ al guvier di Bucarest une regjon autonome in Transilvanie. La domande e je stade fate indenant ancje intant di une assemblee là che a àn partecipât uns 400 rapresentants di cheste comunitât. A inmaneâ la iniziative a son stâts doi dai partîts principâi de comunitât ongjarese, ven a dî il Consei Nazionâl Székely (SZNT) e il Partît Civic Magjâr (PCM). Intant de assemblee si à metût adun un stampon di statût di autonomie che al è za stât inviât al guvier rumen, ma si à ancje decidût une bandiere, un steme e un imni che a varan di rapresentâ in maniere uficiâl il Székelyföld, o sei la regjon là che e vîf la comunitât székely. Pal moment, dut câs, il guvier di Bucarest al rispuint che la costituzion e dîs a clâr che la Romanie e je un stât unitari e che, duncje, nol è spazi par nissune regjon autonome.

Font: Món Divers, 07/09/09


Paîs Basc: il PNV al atache la politiche linguistiche dal guvier socialist


Inte Comunitât Autonome Basche il gnûf an scolastic al à viodût une incressite des iscrizions intes scuelis là che si dopre il model D, ven a dî chel cul basc tant che lenghe veicolâr. Cun di fat, il 71% des iscrizions vudis intes provinciis baschis di Araba, Bizkaia e Gipuzkoa a son riferidis a chest model, cuintri di chel A cul castilian tant che lenghe veicolâr e di chel B là che basc e spagnûl a son doprâts plui o mancul in maniere compagne. Si trate di numars che a son stâts saludâts in maniere positive di ducj i partîts, fûr che dal PP che al volarès un impegn plui fuart intal promovi il castilian. Il PNV, invezit, al acuse il guvier basc, che cumò al è tes mans dai socialiscj, di platâsi daûr de promozion dal trilinguisim (basc, spagnûl e inglês) par sbassâ il nivel de politiche linguistiche a pro dal basc.

Font: Gara, 06/09/09


Paîs Catalans: agredît de polizie par vê rispuindût par catalan


La sezion pai dirits linguistics de Obra Cultural Balear e à denunciât un episodi une vore seri di discriminazion linguistiche capitât in Avost intal aeropuart di Palma là che un zovin al è stât pacât di oms de Guardia Civil par vie che al veve rispuindût aes lôr domandis par catalan. La leç e previôt la pussibilitât di esprimisi par catalan in cualsisei situazion, ma chest dirit nol ven simpri rispietât, massime cuant che si à a ce fâ cun rapresentants di organisims statâi. No je la prime volte che rapresentants de polizie di stât a àn vût un compuartament agressîf e intimidatori cun cui che ur fevelave par catalan, ma, almancul tai ultins agns, no si vevin vût câs di violencis fisichis. L’episodi, che al somee jessi ben documentât, al è stât denunciât cun fuarce de Obra Cultural Balear che e domande la fin de impunitât pai responsabii di chescj compuartaments e che e je daûr a seguî la vicende ancje sul plan legâl.

Font: Vilaweb, 02/09/09; Diari de Balears, 03/09/09


Slovachie: i ongjarês a protestin pe gnove leç su la lenghe slovache


A son jentradis in vore cul prin di Setembar lis modifichis ae leç statâl su la lenghe slovache fatis buinis dal Parlament di Bratislava. Il proviodiment al à discjadenât la proteste de minorance ongjarese che e vîf intal Sud dal stât e che e rapresente il 10% de popolazion totâl. Cun di fat, i rapresentants de minorance a acusin la leç di limitâ i dirits linguistics dai ongjarês e di imponi pardut la presince de lenghe slovache. Atacs ae leç a son rivâts fintremai di istituzions ongjaresis, tant che l’istitût di ricercjis linguistichis di Budapest che al à inviât une petizion di proteste. Dut câs, la traduzion dal proviodiment che e je stade doprade dai autôrs de petizion par dimostrâ la discriminazion linguistiche no je fedêl al test origjinâl. No son pôcs, duncje, chei che a pensin che de bande ongjarese si vedi fat un ûs strumentâl e distuart di cheste vicende. Lis autoritâts di Bratislava, intant, a rispuindin che il test di leç al difint la uficialitât dal slovac e nol pidimente l’ûs des lenghis minoritariis. Su la cuestion al è intervignût ancje l’alt comissari pes minorancis nazionâls de OSCE, Knut Vollebaek, che si è impegnât a vierzi un confront tra Bratislava e Budapest par difindi di une bande il dirit dai slovacs a infuartî la lôr lenghe di stât e di chê altre i dirits linguistics des minorancis.

Font: Eblul, 02 e 04/09/09; fonts orâls


Scozie: indenant cul progjet di leç pal referendum su la indipendence


Il popul scozês al à di jessi sintût sul so avignî, par chest si larà indenant cul progjet di inmaneâ intal 2010 un referendum su la autodeterminazion de Scozie. A dîlu al è stât il prin ministri scozês Alex Salmond (SNP) intant de presentazion denant dal Parlament di tredis progjets di leç che il so esecutîf al intint svilupâ tai prossims mês. Tra chescj si cjate ancje la propueste di leç par un referendum che al autorizi il guvier scozês a inviâ lis tratativis cun chel di Londre par rivâ ae indipendence. Rispiet al sì o al no al procès di indipendence, dut câs, par Salmond il referendum al varès di previodi ancje une tierce opzion, ven a dî chê di un aument dal autoguvier de Scozie. Su la cjarte, il SNP e i Verts a son i unics partîts rapresentâts in Parlament a pro dal referendum su la indipendence. Conservadôrs, Laburiscj e Sociâl Democratics, di fat, a van dilunc a oponisi al progjet, ma a àn di fâ i conts cuntune opinion publiche che si mostre a pro dal referendum cun percentuâls che, a seconde dai sondaçs, a van dal 60 al 80%, ancje se chei che po a votaressin pe indipendence a son ancjemò sot dal 50%.

Font: The Guardian, 01/09/09; Nationalia, 03/09/09


Ladinie: progjet di colaborazion internazionâl tra minorancis


Cuant che si lis met in rêt, lis comunitâts minorizadis si infuartissin sot dal aspiet identitari e a puartin indenant cun plui sucès lis politichis di promozion de lôr lenghe. Cun chest intindiment la Provincie di Trent e à inviât, ancjemò tal 2007, un progjet di colaborazion internazionâl batiât “Adotìn une lenghe” che al met adun i ladins de Val di Fasse e la comunitât achuar de zone amazoniche dal Ecuador. A son za diviersis lis azions puartadis indenant inte suaze di chest progjet che cumò al è daûr a sierâ la sô prime fase. Par tirâ lis sumis di chest lavôr, une delegazion ladine e je lade in Ecuador dai 30 di Avost ai 11 di Setembar. Chest viaç al veve ancje chê di imbastî un rapuart salt e diret tra i insegnants de scuele ladine e di chê achuar di maniere di infuartî la colaborazion sul plan didatic e sociolinguistic. Il prossim passaç dal progjet al è chel di meti adun des unitâts didatichis specifichis indreçâts ai fruts des elementârs par imparâ lis lenghis minoritariis.

Font: Provincie di Trent, 20/08/09