17/03/09

Gales: i beneficis de indipendence tun sît

Internazionalitari 05 2008


Un Gales indipendent staressial miôr o piês di cemût che al sta cumò dentri dal Ream Unît? Pal Plaid Cymru, il partît nazionalist galês che in dì di vuê al guvierne il paîs in aleance cui laburiscj, la strade de indipendence e zovarès al Gales. Ta chestis zornadis, par motivâ la sô posizion, al à ancje viert un sît internet là che si cjatin materiâi che di une bande a dan vôs a cui che al è a pro de indipendence – politics, ma ancje int normâl – e, di chê altre, a rispuindin ai lûcs comuns sul parcè che il Gales nol podarès deventâ indipendent. Intal sît al è spazi par cui che al vûl dibati sul teme de indipendence e si cjatin i colegaments cun altris imprescj informatics dedicâts a chest teme. In dì di vuê, almancul daûr dai sondaçs, il 13% dai galês al sarès a pro de indipendence, ma – a disin i membris dal Plaid Cymru – cheste percentuâl e je daûr a cressi e, dentri dal 2020, e podarès passâ il 50%.

Font: Nationalia, 12/03/09


Albanie: sindic de comunitât greghe al riscje la preson pai cartei bilengâi

Internazionalitari 05 2008


Un an di preson e cinc milions di lek (38 mil euros) al è ce che al riscje Vasil Bollano, sindic di Himara, un dai comuns albanês là che e vîf la minorance greghe. L’aministradôr al è finît sot procès par vê fat tirâ vie la segnaletiche stradâl dome par albanês par sburtâ lis autoritâts competentis a doprâ cartei bilengâi inte aree là che e vîf la comunitât greghe. La mancjance di segnaletiche e veve però causât no pôcs problemis al trafic, cuntun dam che lis autoritâts albanesis a calcolin sui 170 mil euros.

Font: Balkan Insight, 10/03/09


Irlande: atacs mortâi de dissidence republicane

Internazionalitari 05 2008


No si varan pas indaûr intal procès di pâs in Irlande dal Nord. A son lis peraulis dopradis dal prin ministri britanic Gordon Brown a front dai atacs de dissidence republicane che tal zîr di nancje trê dîs a àn causât la muart di doi soldâts e di un poliziot in servizi in Irlande dal Nord. Condane pai atentâts e difese dal procès di pâs a son rivâts ancje dai rapresentants dal guvier nordirlandês e dal Sinn Féin, il partît di riferiment de comunitât republicane. Il prin atac, che ai 7 di Març al veve fat doi muarts e doi ferîts tra i soldâts dal 38m Regjiment Gjenîrs, al è stât rivendicât dal Real IRA. Il secont, capitât ai 9 di Març a Craigavon, al è stât invezit rivendicât dal Continuity IRA. Si trate di doi grups jessûts za di agns dal Esercit Republican Irlandês (Provisional IRA) e che no àn acetât il procès di pâs. Dut câs, almancul tai ultins agns, la plui part dai lôr atentâts no veve vût consecuencis cussì penzis. Cumò, però, si stime che i doi grups, in plui di vê cressût cuantitât e cualitât di armis e oms, a sedin daûr ancje a coordenâsi tra di lôr. A dâur plui fuarce a son lis dificoltâts che il procès di pâs al à vût ta chescj agns, leadis massime ai pidiments fats indenant dai partîts unioniscj. Cun di fat, la mancjance di inchiestis imparziâls par sclarî i rapuarts tra servizis britanics e grups paramilitârs lealiscj, i berdeis tal meti in pîts une polizie che e vedi l’acet di dutis e dôs lis comunitâts, la lentece tal tirâ vie lis pratichis discriminatoriis e tal meti in vore i organisims di colaborazion tra il Nord e il Sud de isule, a àn jevât une vore di marum framieç de comunitât nazionaliste irlandese. Cun di plui, tai ultins timps a son nassûts ancje piçui grups che a taponin lis lôr ativitâts ilegâls daûr di siglis che si riclamin al moviment republican e che par cualchidun a saressin favorîts dai servizis britanics. Un suspiet che al è stât stiçât ancje dal riclam in Irlande dal Nord di reparts dal esercit leâts ae “vuere sporcje”. Lis menacis al procès di pâs, duncje, no son pocjis e a rivin di plui fronts.

Font: Times on line, 08 - 11/03/09; The Irish Times, 08-11/03/09; Gara, 08-10/03/09


Galizie: il vivôr de lenghe al passe ancje pal erotisim

Internazionalitari 05 2008


La lenghe e va doprade in ducj i lûcs e si à di savêle doprâ. Cun chest spirt, il cuotidian telematic galizian Vieiros Galiza Hoxe, al à tornât a proponi ancje chest an il concors leterari “Ferve a Rede”, dut dedicât aes contis curtis di sogjet erotic par galizian. Si trate di une iniziative che l’an passât e veve rivât a tirâ dongje in a pene cuatri setemanis uns tresinte contis. Chest an, dut câs, il concors al à mudât sei il prin premi, ven a dî un viaç a Brugge / Bruges intes Flandris, sei la lungjece dai tescj che no àn di passâ lis 690 batudis. Par partecipâ al è timp fin ai 24 di Avrîl. La riviste galiziane e cîr cussì di stiçâ l’ûs de lenghe ancje tun cantin – chel dal erotisim – che nol cjate masse bon acet inta chei altris concors leteraris, ma che al môf invezit un grant interès intal public.

Font: Galiza Hoxe, 07 e 10/03/09


Paîs Catalans: miârs di catalans a Bruxelles pe autodeterminazion

Internazionalitari 05 2008


Ai 7 di Març miârs di catalans a àn sfilât pes stradis di Bruxelles par domandâ il dirit di podê decidi in plene libertât dal lôr avignî. Ae manifestazion a àn partecipât tra lis 3 mil (stime de polizie belgjiche) e lis 10 mil personis (stime dai organizadôrs) che a àn sfilât daûr di un strisson cu la scrite “O volìn un stât catalan”. A meti in pîts la iniziative al è stât il coordenament “Deu mil a Brussel·les” che al à cjapât spont di un intervent publicât sul so blog dal professôr universitari Enric Canela che al invidave a internazionalizâ la cuestion dal dirit ae autodeterminazion dal popul catalan. Il prossim pas che i organizadôrs de manifestazion a àn tal cjâf al è une iniziative legjislative popolâr par che il Parlament catalan al voti une leç che e permeti di imbastî ai 12 di Setembar dal 2010 un referendum su la autodeterminazion.

Font: Avui, 07/03/09; Gara, 07/03/09; El Punt, 08/03/09


Scozie: pal Parlament il referendum su la autodeterminazion al pues spietâ

Internazionalitari 05 2008


Un dai ponts principâi dal program eletorâl che al à permetût al SNP di vinci lis elezions pal Parlament scozês al jere chel di imbastî un referendum su la autodeterminazion intal 2010. Dut câs, par fâlu, e covente une leç di pueste che e à di jessi votade dal Parlament, là che il Partît Nazionâl Scozês al gjolt dome di une maiorance relative. La strade, duncje, e je di rive sù, come che al mostre il vôt che si à vût ai 5 di Març intal Parlament là che Liberâi Democratics, Laburiscj e Conservadôrs a àn votât adun cuintri de ipotesi di referendum. Nol è il vôt decisîf, che si varà dome cuant che si presentarà il disen di leç sul referendum, ma al è un segnâl clâr dât al SNP e ai Verts siei aleâts (47 vôts) dal front unionist (72 vôts). L’an passât i Laburiscj, in plene crisi di consens, si vevin declarâts pussibiliscj sul progjet dal referendum, ma cumò a mostrin di vê cambiât idee. La uniche pussibilitât par rivâ al referendum, duncje, e jere chê di cjatâ la poie dai Liberâi Democratics che, invezit, a vuelin pontâ su la cjarte dal trasferiment massîf di competencis di Londre a Edimburc. Cun di fat, il partît vuidât di Tavish Scott al vûl che il Parlament scozês al puedi decidi su materiis tant che tassis, sisteme eletorâl, energjie, traspuarts, puarts, armis e altri ancjemò. Pai Liberâi Democratics si trate di imprescj plui impuartants par combati la crisi economiche che e je daûr a colpî ancje la Scozie, plui che no un referendum su la indipendence. Par cumò, dut câs, la dirigjence dal SNP si mostre inmò otimiste sul referendum. No je la prime volte – a disin – che i partîts unioniscj si dan adun par une bataie che no cjate po la poie de int. I nazionaliscj scozês a àn ancje sfidât i aversaris a lassâ vôt libar ai lôr membris: no ‘nd è pôcs tra di lôr – a disin dal SNP – che se a podessin a votaressin a pro dal referendum.

Font: The Scotsman, 06/03/09; Món Divers, 06/03/09


Galizie: pôre pe politiche linguistiche dal PP

Internazionalitari 05 2008


In Galizie, daspò dal sucès eletorâl dal PP, e cres la preocupazion pal avignî de politiche linguistiche che si veve inviade intai ultins agns. A Mesa pola Normalización Lingüística, la organizazion di riferiment inte bataie pai dirits linguistics, e à za fat savê che e fasarà di dut par impedî che si fasin dai pas indaûr inta chest cjamp. “Nol è cul atacâ la nestre culture e la nestre lenghe che si pues bati la crisi economiche” al à dite il president di A Mesa, Carlos Callón, in riferiment aes declarazions dal gnûf president dal guvier galizian, Alberto Núñez Feijoo, in mert al progjet di cambiâ la leç su la politiche linguistiche. La organizazion e à za domandât di vê un incuintri cui rapresentants de gnove aministrazion, ma e à sclarît daurman che no restarà a cjalâ denant di une involuzion de politiche linguistiche. Lis declarazions dai rapresentants dal PP si indrecin massime su la istruzion. Feijoo, di fat, al à dite che al metarà fin aes cussì clamadis galescolas, lis scuelis pe infanzie par galizian inviadis intal 2007. Il dut in non di une difese dal “bilinguisim” che, invezit, pai ativiscj de lenghe al vûl dî lassâ che il galizian al ven scliçât de presince massive dal castilian. A front des declarazions dal gnûf president, ancje il sindacât dai lavoradôrs de scuele STEG al fevele di avignî “malsigûr e preocupant” pe lenghe galiziane.

Font: Galiza Hoxe, 06/03/09; El Punt, 06/03/09


Gales: mobilitazion pe devoluzion des competencis su la lenghe

Internazionalitari 05 2008


Dutis lis competencis legjislativis su la lenghe galese a àn di jessi trasferidis dal Parlament di Londre ae Assemblee Nazionâl dal Gales. Pe Cymdeithas yr Iaith Gymraeg – di agns in prime linie inte bataie pai dirits linguistics dai galês – chest al è l’unic sisteme par rivâ a di une riforme vere dal setôr che e garantissi pardabon di podê doprâ la lenghe proprie dal Gales in ducj i ambits de vite sociâl. Il passaç di competencis di Londre a Caerdydd / Cardiff al è cumò al esam di une Comission di pueste metude sù de Assemblee Nazionâl galese, ma in dì di vuê si fevele dome di un trasferiment di podês parziâl. Par rivâ a di un passaç totâl des competencis su la lenghe, la Cymdeithas e à cussì invidât ducj i citadins a domandâ ai membris de Comission, vie pueste eletroniche, di lavorâ par chest risultât. Lis direzions di pueste eletroniche dai membris de Comission e il test dal messaç si ju cjate za pronts sul sît internet de associazion.

Font: Cymdeithas yr Iaith Gymraeg, 05/03/09


Sardegne: campagne di iRS cuintri dal nucleâr

Internazionalitari 05 2008


La politiche energjetiche dal guvier talian e torne a cimiâ al nucleâr e un dai sîts che a podaressin ospitâ une centrâl di chest gjenar e il materiâl radioatîf e je la Sardegne. Denant di cheste prospetive, al è za cualchidun che al à tacât a mobilitâsi. Si trate dal moviment indipendentist iRS (indipendentzia Repubrica de Sardigna) che al à inviât la campagne “Lìbera e Lìmpia”, ven a dî libare e nete. Di une bande si sburte par une leç che a proibissi il passaç e il dipuesit di materiâi radioatîfs, di chê altre bande si propon di investî suntune politiche indreçade aes energjiis rinovabilis che e puedi puartâ la Sardegne ae plene autonomie energjetiche. Lis liniis di fonde di cheste campagne, intune cul materiâl par poiâle, si pues cjatâlis alì de direzion internet www.indipendentzia.net/energia/ .

Font: iRS, 03/03/09