21/08/07

Pontade 15 07 (21/08/2007) - 8

Paîs Basc: Sanz al torne ae presidence de Navare

Come che si veve bielzà anticipât, i socialiscj i àn splanade la strade pal guvier de Navare ae diestre spagnoliste. Cun di fat, ae seconde votazion, Miguel Sanz al è stât elet di gnûf president de Navare cui 24 vôts de UPN e de CDN. Dut câs, la sô elezion e je stade pussibile dome in gracie des 11 schedis blancjis e dal vôt di astension rivâts dai 12 parlamentârs socialiscj. Cuintri de rielezion dal candidât de diestre a vevin votât invezit i moviments nazionaliscj bascs rapresentâts de coalizion Nafarroa Bai (12 deputâts) e la çampe radicâl (IUN, cui siei 2 parlamentârs). I socialiscj de Navare (PSN) a àn duncje ubidît ai ordins rivâts de direzion centrâl dal Partît Socialist Spagnûl (PSOE). Cheste situazion, dut câs, e riscje di puartâ ae roture il PSN. Za diviers membris dal diretîf a àn presentât lis lôr dimissions – tant che Irene Lapuerta, Mariano Cerezo, Lourdes Montero, Teresa Iradiel e María Luisa Osta – e si fevele aromai de nassite di un gnûf partît progressist de Navare che nol vegni a compromès cu la diestre spagnoliste.
Dal moment che il gnûf esecutîf si cjate a guviernâ cence vê la poie de maiorance dal Parlament de Navare, al à fat viodi di jessi disponibil a colaborâ ancje cun altris fuarcis politichis e a sbassâ il nivel di scuintri su ciertis cuestions, come chê de lenghe basche. Cun di fat, il gnûf ministri pe educazion, Carlos Pérez-Nievas (de CDN), al à za declarât la sô intenzion di meti sù un Istitût pe politiche linguistiche a pro dal euskara e di normalizâ la situazion dal model scolastic D, ven a dî là che l’insegnament al ven fat in lenghe basche.
(Font: Gara, iparralde.eu, 11-18/08/07)


Pontade 15 07 (21/08/2007) - 7

Scozie: il plan dal SNP pe indipendence

Il prin ministri scozês Alex Salmond al à presentât al public il document metût adun dal so partît – il Scottish National Party – tant che fonde pe discussion sul avignî istituzionâl de Scozie. Si trate di un test che al à par titul “Choosing Scotland’s Future” e che al fronte lis stradis principâls pal cambiament costituzionâl dal paîs cui diviers pro e cuintri di ogni propueste. A son trê lis alternativis plui significativis, ven a dî une incressite minime dai podês devolûts, une riforme radicâl dal implant de devoluzion cuntun aument grues dai podês dal Parlament scozês, e la indipendence. Il SNP al sburte par cheste ultime opzion e al à chê di imbastî un referendum pe indipendence dentri dal 2010, dut câs il document presentât al ten cont ancje di chês altris stradis e al è un invît viert a ducj i citadins a discuti. Par chest al è stât metût sù ancje un sît internet – che si lu cjate ae direzion www.anationalconversation.com – là che si pues discuti sul argoment.

Intant, daûr di une inchieste comissionade dal cuotidian Daily Mail, al ven fûr che, daspò des elezions, il SNP al à cressût inmò di plui il so consens framieç dai scozês, che pal 48% a mostrin di poiâ chest partît. Simpri daûr de stesse inchieste, al ven fûr che, in dì di vuê, dome il 31% de popolazion e votarès a pro de indipendence de Scozie.
(Font: SNP, Gara, Galiza Hoxe, VilaWeb, 14/08/07)


Pontade 15 07 (21/08/2007) - 6

Isulis Åland: cu la indipendence si larès in miôr

Daûr di un studi jessût cualchi zornade indaûr, la indipendence e zovarès sei a nivel economic, sei a nivel sociâl aes Isulis Åland, un grup di isulis dal Mâr Baltic là che la maiorance de popolazion e je di nazionalitât svedese, ma che dal pont di viste politic a partegnin ae Finlande. Lis isulis za in dì di vuê a gjoldin di une une gruesse autonomie che, intai fats, e fâs dai finlandês la vere minorance. Dut câs, daûr dal studi, al ven fûr che la gjestion totâl dal sisteme di tassazion al darès plui fuarce ae economie locâl, al darès stabilitât ae incressite economiche, e al permetarès di miorâ i servizis sociâi e la difese dal ambient. La indipendence – si pues lei intal studi – e vignarès a costâ 53 milions di euros, ma il redit totâl al passarès dai 293 di vuê a 333 milions di euros.
(Font: European Free Alliance, 08/08/07)


Pontade 15 07 (21/08/2007) - 5

Corsiche – Sardegne: progjet comun pes nazions cence stât

E sarà presentade in maniere uficiâl in Setembar aes autoritâts europeanis une mozion sotscrite di diviersis organizazions indipendentistis cun chê di ricognossi il dirit ae autodeterminazion des nazions cence stât. Il document, presentât prime in Sardegne te suaze de “Festa Manna” inmaneade dal moviment politic “indipendèntzia Repùbrica de Sardigna” (iRS), e po in Corsiche intant de edizion 2007 des “Ghjurnate de Corti”. Il document, in plui di iRS (Sardegne), al è stât sotscrit di Corsica Nazione Indipendente, Ghjuventù Indipendentista (Corsiche), Esquerra Republicana de Catalunya, Joventut Independentista (Paîs Catalans), e de Scottish Independence Convention, che e met adun diviers moviments indipendentiscj scozês. La mozion si svilupe su trê ponts che si domande aes istituzions europeanis di cjapâ sù, ven a stâi: ricognossi e fâ rispietâ il dirit ae autodeterminazion des nazions cence stât che a son dentri te UE; definî e regolâ il procès democratic che lis nazions cence stât a àn di imbastî par deventâ indipendentis; acetâ le jentrade automatiche tes istituzions comunitariis dai gnûfs stâts che a nassaressin daûr di chest troi.
(Font: iRS, Galiza Hoxe, 06/08/07)


Pontade 15 07 (21/08/2007) - 4

Galizie: in Setembar si dan dongje lis campagnis pai dominis web

Si daran dongje in Setembar in Galizie, a Santiago de Compostela, i comitâts che a son nassûts in diviersis nazions cence stât de Europe ocidentâl par sburtâ la nassite di dominis web che a fasin riferiment ae lôr comunitât nazionâl e no al stât là che a son dentri. In particolâr, a dâsi dongje a saran i grups in vore in Bretagne, in Gales, intal Paîs Basc e in Galizie. A dâi plui fuarce a cheste bataie al è il sucès bielzà otignût dai catalans che a àn rivât a fâsi ricognossi il domini .cat che, in dì di vuê, al rivuarde passe 22 mil sîts internet e che si calcole che al vedi puartât a di un aument dal 33% de lenghe catalane in rêt. Lis campagnis ta chei altris paîs a son daûr a cuistâ simpri plui sostance. Par esempli, in Gales, la propueste di meti sù il domini .cym, in plui di cjatâ dacuardi ducj i partîts rapresentâts te Assemblee Nazionâl Galese e à vût il vie libare ancje dal Dipartiment pe industrie e pal cumierç dal guvier britanic. A pro di un domini web indipendent pal breton al varès cjapât posizion fintremai il president francês Sarkozy, tant che in Galizie la poie pal domini .gal e je rivade ancje de sezion locâl dal PP, par solit su posizions spagnolistis.
(Font: Eurolang, 12/08/07)


Pontade 15 07 (21/08/2007) - 3

Galizie: la Vuardie Civîl in difese dal bilinguisim

La cjolte di posizion cuintri dal ûs de lenghe galiziane di une des organizazions sindacâls dal cuarp des Vuardiis Civîls, la UFGC (Union Federâl des Vuardiis Civîls), e à inviât reazions sei a nivel politic, sei dentri dal stes cuarp di polizie. Cun di fat, une altre organizazion di categorie, la ASIGC (Associazion Indipendente de Vuardie Civîl), e à invidât a no dâi masse pês a di une organizazion che e rapresente pôcs di lôr e e à ricuardât che la plui part des Vuardiis Civîls de Galizie e cognòs e e dopre la lenghe proprie de comunitât. Magari cussì no, soredut par resons anagrafichis, tancj di lôr no son stâts inscuelâts par galizian e, duncje, a àn problemis cuant che si trate di doprâlu in forme scrite. Par chest – e dîs la ASIGC – al covente dâur cors di formazion par galizian. La UGC – Galicia (Union des Vuardiis Civîls de Galizie), la organizazion plui rapresentative de categorie, e je po intervignude cuntun comunicât là che e à difindût a fuart il bilinguisim in vore in Galizie, fevelant dal galizian come lenghe che e unìs e che e à di jessi patrimoni di ducj, e i à fat cuintri in maniere une vore dure a chei che a contestin l’ûs de lenghe proprie de comunitât. Intal test si fevele des declarazions rivadis de UFGC come di “nostalgjie precostituzionâl che no si pues tolerâ” e si ur domande di “bandonâ la lôr agressivitât reazionarie e lis lôr ideis fassistis cuintri dal galizian”, e cun di plui si invidin i responsabii dal cuarp di polizie a cjoli “precauzions par che no jentrin plui personis che no son bogns di vivi in democrazie”.
(Font: Galiza Hoxe, 10-13-14/08/07)


Pontade 15 07 (21/08/2007) - 2

Gales: si slargje l’ûs public dal galês

In gracie dal gnûfs plans di politiche linguistiche, l’ûs dal galês al è daûr a cressi intal setôr public. A dîlu a son i risultâts di une inchieste indipendente puartade indenant dal Centri pes Ricercjis Europeanis dal Gales su comission dal Ufici pe lenghe galese (Bwrdd yr Iaith Gymraeg – Welsh Language Board). La ricercje e à cjapât dentri sîs citâts – Amlwch, Bangor, Rhuthin, Machynlleth, Cardigan e Ammanford – là che si à controlât la presince di segnaletiche, materiâl informatîf, modui e pagjinis web par galês, ma ancje la lenghe che i dipendents dai uficis publics a dopravin par rispuindi ai utents che a vevin denant o che a telefonavin. Par puartâ indenant il studi i ricercjadôrs si son presentâts come utents normâi. Il risultât al è che il 73% dai servizis dipendents dal guvier e il 69% di chei des aministrazions locâls a son disponibii par galês o in forme bilengâl. Une vore sodisfat par chescj risultâts si à declarât il president dal Ufici pe lenghe galese, Meirion Prys Jones, che al à ancje ricuardât cemût che tai ultins cinc agns i plans di politiche linguistiche intai uficis publics a sedin dopleâts. Plui dificile la situazion intal setôr privât, là che al reste inmò tant ce fâ par incressi l’ûs de lenghe galese.
(Font: Welsh Language Board, 02/08/07)


Pontade 15 07 (21/08/2007) - 1

Romanie: metudis lis fondis par un Istitût pes minorancis

Il guvier rumen al à dite di sì ae nassite di un Istitût pal studi des problematichis des minorancis nazionâls in Romanie. L’organisim al varà nature publiche e al fasarà riferiment al Dipartiment statâl pes relazions interetnichis. L’Istitût – che al sarà logât a Cluj / Kolozsvár – al viodarà di inchiestis e ricercjis su la storie, la culture, la lenghe, la religjon, la situazion demografiche des minorancis nazionâls, e al proponarà liniis di indreçament par miorâ la lôr situazion.

Intant, il ministri rumen pe educazion, Cristian Adomnitei, al à dât fûr une circolâr là che si previôt che intal curriculum di storie dai istitûts superiôrs e des universitâts si feveli ancje de storie di dutis lis minorancis nazionâls che a vivin in Romanie. Il ministeri al à za fat savê che al darà fûr i materiâi che a coventin par puartâ indenant cheste iniziative, pensade par incressi la cussience de diviersitât culturâl dal paîs.

(Font: divers.ro, Eurolang, 04-09/08/07)